Enduro/cross Története

Kezdetben csak a reliability trial-nak nevezett versenyág létezett, amely a mai endurance, enduro, triál, és a motokrossz őse is egyben.

1903-ban megalapították az ACC-t, amely több napos reliability trial versenyeket rendezett. Eleinte 10, 1904-ben pedig már csak 6 napos volt a rendezvény. Ezek az ACC Trialok voltak az International Six Days Trial (ISDT) versenysorozat előfutára, amely először 1911-ben tűnt fel. 1912-ig még csak nemzeti jellegű volt a részvétel, a következő évtől viszont már a FIM évkönyvben is számon tartják a rendezvényt.

Az első verseny hazánkban a KMAC (Királyi Magyar Autó Club) által rendezett túraverseny volt 1921-ben. A következő évtől már rendszeresen kiírták a "Húsvéti Triál-t", amely először 2 napos volt, majd 1928-ban 3 naposra bővült.

1958-tól már nem értünk el komolyabb sikereket, mert támogatás hiányában távol maradtunk az ISDT versenyektől és a technika is hamarabb felmondta a szolgálatot, mivel akadozott a gépellátás is. 1969-ben pedig Magyarországon megszüntették a túraversenyágat.

 

Az ISDT megalakulása után 60 évvel, International Six Days Enduro-ra módosította elnevezését. Így bátran kijelenthetjük hogy ez a 6 napos rendezvény mondható az enduro és endurocross ágak legközelebbi elődjének. 1975-ben egy újabb nagyszabású rendezvényt indítottak, a Le Touquet tengerparti versenyét, ahol először még csak 200, egy évre rá már 600 és később 1000-1200 induló állt a rajtvonalhoz.

 

1968-ban indult el az Európai Enduro Bajnokság (European Enduro Championship), melyet később már a Világbajnokság, hivatalos nevén a World Enduro Championship (WEC), váltott fel 1990-ben. Ez, a FIM által irányított versenysorozat, általában 8-9 fordulós és egy forduló két napra van leosztva valamint két különböző versenyre. Ezeken a rendezvényeken tesztelik a pilóták motokrossz tudását is, és az enduro szakaszokon felül, extrém körülmények is fogadják őket a pályán.

 

A WEC és más különböző bajnokságok, az enduro motorkerékpárokat jelenleg három osztályba sorolják:

Enduro 1 (100-125 ccm kétütemű vagy 175-250 ccm négyütemű)

Enduro 2 (175-250 ccm kétütemű vagy 290-450 ccm négyütemű)

Enduro 3 (290-500 ccm kétütemű vagy 475-650 ccm négyütemű).

 

Endurocross

Az Endurocross, a Supercross, Trial, és Enduro versenyek keresztezése. Ezeket az eseményeket arénákban szokták megrendezni. A pálya elemei között egyaránt találhatók sziklás részek, fából készült részek és az ugrók közt murvás részek, továbbá speciális akadályok, mint például óriás gumik vagy a vizes árkok. Hasonlít az Endurohoz és a technikás Trial pályákhoz. Az Endurocross gyorsabb a Trial versenynél, de lassabb a Supercrossnál.

 

Ez a fajta versenyforma 2000-ben debütált Barcelonában. A FIM legelőször FIM Indoor Enduro World Cup néven indította el, ami később FIM Indoor Enduro World Championship-ra változott. A legutóbbi név változtatás eredménye, a napjainkban igen népszerű FIM SuperEnduro World Championship versenysorozat.