MAGYAR ORSZÁGOS MOTOKROSSZ BAJNOKSÁG PONTÁLLÁS 2015

Open Pro MX1-II. oszt. MX1
1. Irt Peter
#73 117
2. Déczi Balázs
#9 108
3. Zsigovits Norbert
#133 100
4. Pál Markó
#49 90
Open Pro MX2-U MX2
1. Hugyecz Erik
#4 144
2. Kutnar Luka
#804 129
3. Nagy Alex #102 116
4. Firtosvári Gábor
#1 113

Frissítve: 2015-06-21

 

Részletes Pontállás megtekintése

PONTÁLLÁS

Motocross története

Kezdetben csak a reliability trial-nak nevezett versenyág létezett, amely a mai endurance, enduro, triál, és a motokrossz őse is egyben.

1903-ban megalapították az ACC-t, amely több napos reliability trial versenyeket rendezett. Eleinte 10, 1904-ben pedig már csak 6 napos volt a rendezvény. Ezek az ACC Trialok voltak az International Six Days Trial (ISDT) versenysorozat előfutára, amely először 1911-ben tűnt fel. 1912-ig még csak nemzeti jellegű volt a részvétel, a következő évtől viszont már a FIM évkönyvben is számon tartják a rendezvényt.

Az első verseny hazánkban a KMAC (Királyi Magyar Autó Club) által rendezett túraverseny volt 1921-ben. A következő évtől már rendszeresen kiírták a "Húsvéti Triál-t", amely először 2 napos volt, majd 1928-ban 3 naposra bővült.

1958-tól már nem értünk el komolyabb sikereket, mert támogatás hiányában távol maradtunk az ISDT versenyektől és a technika is hamarabb felmondta a szolgálatot, mivel akadozott a gépellátás is. 1969-ben pedig Magyarországon megszüntették a túraversenyágat.

 

1947-ben Hollandia megrendezte az első "Motocross des Nations-t". Ezen a versenyen csak 500 ccm-es motorral lehetett indulni, mivel akkor még ezek a masinák voltak az igazi motokrossz gépek. 1952-ben ennek a géposztálynak kiírták a többfordulós Európa-bajnokságot is. A versenyág népszerűsége egyre nőtt, melynek hatására ez a kontinentális versenysorozat világbajnoki státuszt kapott. A 250-es kategória részére, a FIM Európa Kupával lett kibővítve a műsor, a VB sorozat mellékszámaként. Két év múlva már a 250-esek versenysorozata különálló rendezvény lett, hivatalosan is EB rangra emelték.

A világbajnokságon először 1955-ben értek el eredményt a 250-esekből kialakított kétütemű motorok. Kisebb önsúlyuk lehetővé tette a könnyebb bánásmódot a terepen, egyszerűbbek és olcsóbbak voltak, teljesítmény tekintetében azonban gyengébbek mint négyütemű ellenfeleik.

Hazánkban 1954-ben írták ki először a "gyorsasági terepbajnokságot", a krosszbajnokság elődjét. A helyszín a Népligetben volt, 2400 méteres igen nehéz körpályán kellett a versenyzőknek kétszer 4 körös előfutamot teljesíteniük, melyek után egy 6 körös döntő következett. A Budapest-bajnokság után a magyar bajnokságot is ezen a pályán futották le. A következő évben az OB már négy fordulós volt, és 1956-ra pedig már új helyszíneket is bekapcsoltak a küzdelemsorozatba.

A TLT Pannóniák jelentették a hazai krosszmotor gyártás kezdetét. 1958-ban készült el az első, kifejezetten a krosszozás céljára épített 250-es. Ebben az évben már hivatalosan is Motokrossz bajnokságnak hívták a versenysorozatot.

 

Első VB sikerünket Simon Ferenc érte el, a 250-es kategóriában, ahol 1967-ben a lengyelországi Szczecinben hetedik lett. VB pontot sajnálatosan nem kapott, mivel akkor még csak az első hat helyezettet pontozták.

 

1984-ben a magyar krosszválogatott megnyerte a BBK (Béke és Barátság Kupa) szenior (250ccm) kategóriájának csapatversenyét, ráadásul az egyéni értékelésben Németh és Gyurászik foglalták el az első két helyet.

 

A kaposvári Surján RT. hozzájárulásával, Cserénfa adott otthont 4 világbajnoki futamnak Magyarországon.

 

Az első motokrossz EB érmet és VB pontokat Németh Kornél szerezte meg.